Pomo piilossa vai etulinjassa?

leadership SS

Olen ollut huomaavinani, että sosiaalisen median (tai ainakin Facebookin) kuulumisesta yrityksen markkinointiin ollaan yleisesti ottaen suhteellisen yksimielisiä. Ainakin vaatii rohkeutta väittää toisin. Sen vaikutuksesta liiketoimintaan ollaan kuitenkin varauksellisempia. Yritysjohto on tottunut seuraamaan markkinointitoimenpiteiden tehoa lukujen valossa, ja sosiaalisen median viestinnässä läsnäolon ja sitouttamisen vaikutus liiketoimintaan ei aina ole yksiviivaisesti osoitettavissa. Kuitenkin brändimainontaan on pumpattu rahaa jo pitkään, luottaen sen kasvattavan mainetta ja tuloksellisuutta.

Äärimmäisen tehokkuuden aikana sosiaalisen median täysipainoinen hyödyntäminen markkinoinnissa on mahdollista vain, jos yritysjohto kannustaa löytämään uusia vaikuttamisen mahdollisuuksia, odottamatta niiden suoraan realisoituvan kasvavana tulovirtana.  Kävin eilen mielenkiintoisen keskustelun pitkäaikaisen yhteistyökumppanini kanssa siitä, miten hänen ja yrityksensä haasteena on tutkimuksen kautta osoittaa eri tekijöistä rakentuvan maineen merkitys yritykseen sijoitetun pääoman tuotolle. Ratkaisu tähän eivät ole yksittäiset toimenpiteet, vaan avoin, positiivinen ja innovaatioita ruokkiva ilmapiiri.  Johdon tärkeimpiä tehtäviä on tämän ilmapiirin mahdollistaminen ja siihen kannustaminen.

Spesifiä markkinointi- ja viestintäosaamista varten yrityksissä on tähän erikoistuneet funktionsa, mutta modernissa viestintä- ja yrityskulttuurissa ylin johtokaan ei voi eristäytyä kulmahuoneeseen, mitä tulee sosiaaliseen ja digitaaliseen mediaan.  Toistaiseksi ei ihan heti tule mieleen montaa suomalaista yritysjohtajaa, jotka toimisivat aktiivisina esimerkkeinä sosiaalisessa mediassa rakentaen yrityksen mainetta ja ollen esimerkkinä myös henkilöstölleen. Päällimmäisenä tulee mieleeni viime aikoina YT-uutisoinnin kautta esillä olleen Allerin toimitusjohtaja Pauli Aalto-Setälä. Aalto-Setälä vaikuttaa tuntevan maineen hallinnan periaatteet tiukassakin tilanteessa, sillä YT-uutisointiin on onnistuttu saamaan viestiä myös positiivisesta kehityksestä ja profiloimaan Alleria edelläkävijänä mediatoimialan uudistamisessa.

Toimialasta riippumatta, menestyminen vaatii yrityksiltä yhä vahvempaa näkemystä ja monipuolisempaa viestinnällistä osaamista. Sama pätee johtajiin, joiden tulee olla näkyvämpiä yrityksensä ja visionsa puolestapuhujia, tai vähintäänkin ulkoistaa tehtävä sellaiselle, jolta tämä luontevasti onnistuu. Markkinointi ja viestintä on lisääntyvässä määrin mainetta, brändiä ja myyntiä kasvattava elämäntapa. Monella toimialalla suunnannäyttäjän paikka vaikuttavuuteen ja sitouttamiseen tähtäävässä viestinnässä on vielä lunastamatta.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s