Pystyisikö verkossa palvelemaan paremmin ja myymään enemmän?

Untitled-1

Verkkokauppa on muuttanut kuluttajakaupan luonnetta, ja asettanut ainoastaan kivijalkamyymälässä palvelevat kilpailijansa tiukkaan tilanteeseen. Mahdollistamalla tarkan hakemisen laajasta tuoterepertuaarista verkko on tuonut kuluttajille laajemman perspektiivin markkinoiden tarjontaan. Myös vertailu hinnan tai ominaisuuksien perusteella on vaivatonta ja huomattavan nopeaa.

Kuitenkin markkinointi, palvelu ja myynti verkossa on vielä monella toimialalla hyödyntämätön mahdollisuus. Verkossa ehkä ollaan, mutta siellä ei toimita aktiivisesti. Ville Tolvanen toi kirjoituksessaan esiin miten vieläkin monet yritykset luottavat vain yhteen tai kahteen kanavaan, ja viestivät yksisuuntaisesti. Auto- ja asuntokauppa on verkon avulla saanut myytävät kohteensa hyvin löydettäviksi ja ainakin hinnan perusteella vertailtaviksi. Näissä korkean sitoutumisen tuotteissa ja  henkilökohtaista myyntiä edellyttävässä bisneksessä digitaalisen median mahdollisuuksia on kuitenkin kokonaisuudessaan hyödynnetty vielä hyvin rajallisesti. Näillä aloilla, samoin kuin B-to-B -markkinoinnissa on edelläkävijäksi haluavalla vielä täydet mahdollisuudet erottua edukseen. Vaikka henkilökohtaisen, ammattitaitoisen myyntityön merkitystä ei voi liikaa korostaa, ei se estä asiantuntemuksen viestimistä nykyaikaisin menetelmin myös verkossa. Miksi palvelulla ja asiakaskokemuksella ei voisi kilpailla jo ennen kontaktia myyntiin.

Suurissa päätöksissä ja B-to-B -hankinnoissa yrityksen ja asiakkaan välinen luottamus korostuu. Verkon ja digitaalisen median roolin kasvaessa ajankäytössämme ja tiedonhaussa, ei heti tule mieleen parempaa keinoa rakentaa asiakassuhdetta kuin sisältömarkkinointi ja asiakaskokemuksen kehittäminen verkossa ja sosiaalisessa mediassa.

Sisältömarkkinointi tehostaa myynnin työskentelyä monella tapaa. Sen lisäksi, että löydettävyyttä lisäävät sisällöt ruokkivat myyntiä liideillä, ne toimivat myynnin työkaluina myyntitilanteessa sekä sen jälkeen. Eikö myyntitilanne olisikin helpompi, jos asiakkaat olisivat jo valmiiksi tietoisempia palveluista ja myyjä voisi keskittyä suoraan asiakasta kiinnostavaan tuotteeseen tai palveluun. Asiakkaan olisi myös helpompi jälkeenpäin palata aiheisiin omatoimisesti verkossa, ja myynniltä saisi tarvittaessa yksityiskohtaisempaa tietoa. Tämä varmasti helpottaisi myös hankinnasta vastaavan omaa myyntityötä organisaatiossaan.

Tietotaitoa verkossa ja sosiaalisessa mediassa tapahtuvaan sisältömarkkinointiin on hyvin saatavilla. Kehityksen jarru lienee siinä, ettei yrityksissä vielä täysin hahmoteta miten sisällöt vievät viestiä verkossa ja auttavat löytämään sekä sitouttamaan asiakkaita. Toistaiseksi olen itsekin käytettävissä kehittämään ja tekemään edelläkävijäksi haluavien yritysten viestintää.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s