Kumpi huijaa, markkinointi vai myynti?

fingerscrossed

Yritysten markkinointi- ja myyntiosastoilla työskennellään näinä aikoina tavanomaista kovemmassa painekattilassa. Asiakkaiden rahat ovat kiven alla, mutta johto ja omistajat vaativat tulosta. Kilpailu asiakkaiden huomiosta kiristyy, ja taistelussa on käytössä entistä laajempi keinojen repertuaari, joka tulisi pystyä hallitsemaan. Pitäisi olla asiakaslähtöinen ja toimia vuorovaikutteisesti, mutta kuukausittainen myyntitavoitekin olisi saatava kasaan.

Vaikka markkinoinnin ja myynnin yhteiselo ei aina ole ollut selkeää ja nousujohteista menestystarinaa, on työnjako ehkä aiemmin ollut selkeämpää markkinoinnin käsitellessä kohderyhmiä ja myynnin hoitaessa henkilökohtasta kontaktointia. Markkinointi on maalaillut visioita arvokkaammasta brändistä, ja myynti tuonut pöytään päivittäisen leivän. Varsinaisesta yhteistyöstä ollaan ehkä oltu kaukana, mutta on ainakin ollut helpompi osoittaa kummassa fuktiossa mättää kun tulosta ei synny.

Digiaikana asetelma on muuttunut. Markkinoinnin ja viestinnän toiminnot ovat liittyneet yhteen,  ja myös myyntiä on yritetty koplata tiiviimmin näiden kaveriksi.  Esimerkiksi sosiaalinen media on pääsääntöisesti markkinoinnin ja viestinnän vastuulle kuuluvaa aluetta, joka kuitenkin mahdollistaa myös myynnin tehtäväkenttään kuuluneen kommunikoinnin asiakkaiden suuntaan. Pienemmässä mittakaavassa tähän on törmätty kohdennetussa suoramarkkinoinnissa, jossa on tarvittu myynnin näkemystä tietyn segmentin asiakkaista, mutta markkinoinnin taitoa muotoilla asiat uutiskirjeeksi.

Markkinoinnin, viestinnän ja myynnin integraatiosta liiketoiminnallisena filosofiana on puhuttu jo pitkään, mutta kuinka monessa yrityksessä asiat ovat oleellisesti muuttuneet. Haaste on siinä, että ajatusmallina yksinkertainen yhteispeli vaatii kuitenkin ihmisiltä paljon. Ensin se vaatii aikaa pysäyttää oravanpyörä, ja miettiä mitä tässä oikeasti ollaan tekemässä. Seuraavaksi pitäisi pystyä katsoa myös omaa toimintaansa kriittisesti ja yrittää ymmärtää paremmin muiden osastojen sekä koko yrityksen toimintaa.

Heräsin pohtimaan markkinoinnin ja myynnin eroa hieman uudelta kannalta käytyäni lyhyen, mutta mielenkiintoisen keskustelun Twitterissä. Keskustelussa tuli esiin markkinoinnin epämääräisyys ja epäluotettavuus – myynti puolestaan vaikutti olevan selkeämpää toimintaa. Itse enemmän markkinointileiriin itseni samaistaneena, olen puolestani kuullut puhuttavan enemmän myynnin epäkohdista. Hyvä myynti myy mitä vain, keinoista viis. Alla muutama valikoitu poiminta keskustelusta, juttu jatkuu näiden jälkeen.

Molemmissa funktioissa on epäilemättä sorruttu ylilyönteihin ja liioitteluun. Markkinointia kohtaan ollaan tämän vuoksi skeptisiä, ja myynti koetaan helposti tunkeilevana ja päällekäyvänäkin. Viimeistään nyt olisi aika nähdä, että pelikenttä on liian avoin, jotta tällainen toiminta kannattaisi. Ainoa keino menestyä on voimien yhdistäminen ja keskittyminen aidon hyödyn tuottamiseen asiakkaalle. Saattaa kuulostaa idealistiselta, mutta uskon tämän tuovan pitkällä tähtäimellä parhaan hyödyn myös yritykselle itselleen. Periaatteessa voisi olla aika liittää myynti- ja markkinointi-ihmiset vielä tiukemmin yhteen ja keksiä koko funktiolle aivan uusi nimi. Funktio leikkaisi läpi organisaation pitäen yrityksen ja markkinan liikkeessä sekä määritellen sen suunnan.

 

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s