Sisältömarkkinointi yhdistää offline- ja online-viestinnän

Median muuttaessa muotoaan ja kuluttajien medialukutaidon kehittyessä myös viestinnän ja markkinoinnin menetelmät muuttuvat. Yleisön kriittisyys perinteistä mainontaa kohtaan kasvaa ja yrityksiltä odotetaan rehellisempää, avoimempaa ja kiinnostavampaa viestintää. Sisältömarkkinoinnin nimeen vannotaan laajalti nykymuotoisen viestintäkentän parhaana markkinointimuotona. Sisältömarkkinoinnille leimallista on aito kiinnostus asiakasta kohtaan sekä pyrkimys asiakas- ja sidosryhmäsuhteiden vahvistamiseen kiinnostavan viihteellisen tai informatiivisen kerronnan ja keskustelun kautta. Useimmiten termi sisältömarkkinointi liitetään kiinteästi verkkoon ja digitaaliseen mediaan. Nämä mahdollistavatkin sisältöjen nopean julkaisun, leviämisen sekä vuorovaikutuksen yleisön kanssa. Asiakkaan ehdoilla toimiva markkinoija ei kuitenkaan sokaistu tuottamaan sisältöä kanava edellä, vaan ajattelee vastaanottajan käyttäytymistä luoden kiinnostavia viestinnällisiä kerroksia eri medioihin.

Digitaalinen viestintä haukkaa yhä suuremman osan kuluttajien mediapäivästä, ja verkkosisältöä tuotetaan kilvan yritysten sekä sosiaalisen median myötä meidän jokaisen toimesta. Päätelaitteessa tämä kaikki kilpailee tasa-arvoisesti ajastamme ja huomiostamme. Verkon ulkopuolella toimivien medioiden kuihtumista pois on puolestaan ennustettu pitkään, ja markkinoijat satsaavat resurssinsa verkkoon – siellähän kaikki koko ajan ovat.

Huomion ansaitsemisen ja löydettävyyden periaatteella toimivan sisältömarkkinoinnin vaikeusaste verkossa kasvaa vauhdilla lisääntyvän digitaalisen sisällön ja hälyn myötä. Vaikka digitaalisuus on kasvattanut päivän aikana kuluttamamme median kokonaismäärää, pystymme edelleen käsittelemään vain rajallisen määrän informaatiota. Mashablen infografiikka minuutin aikana maailmassa tuotetun digitaalisen sisällön määrästä on huimaava. Data on tosin yli vuoden vanha, mutta tilanne tuskin on ainakaan rauhoittunut. IBM:n väitteen mukaan jopa 90% kaikesta maailman sisällöstä olisi luotu viimeisen kahden vuoden aikana. Tämä koostuu pienistä informaation jyvistä – statuspäivityksistä, tviiteistä, gps-tiedoista ja verkkokauppojen tallentamista datasta.

Digitaalisen informaation ja ärsykkeiden tulvan kasvaessa myös sitoutumisemme yksittäiseen sisältöön on käynyt äärimmäisen lyhyeksi. Valtavasta lähteiden massasta on yhä vaikeampaa tunnistaa relevantit asiat, ja kiinnostus tulee herättää vain muutaman ensimmäisen sekunnin aikana.

Jotta digitaaliseen viestintään innostuneiden työ ei kävisi liian helpoksi, merkit osoittavat myös offline-median ja printin kasvattavan jälleen kiinnostustaan ja arvostustaan kuluttajien ja sisältömarkkinoijien keskuudessa. Tämä kertoo tarpeesta myös passiiviseen median käyttöön ja tiedon vastaanottamiseen, nopean ja palasista koostuvan digitaalisen median vastapainona. Laajoihin kokonaisuuksiin syventymisessä ammattimaisesti tuotettu ja jäsennellysti tarjoiltu sisältö on edelleen arvossaan, mikä puoltaa paitsi journalistisen median, myös perinteisten välineiden asemaa.

Viestinnän huomioitavana pullonkaulana sekä mahdollisuutena tulee olemaan sisältömarkkinoinnin toteuttaminen eri mediaryhmissä ja sisältöjen sujuvaksi vuorovaikutuksen mahdollistavaksi kokonaisuudeksi. Digitaalisten sisältöjen löydettävyyttä voidaan tehostaa näkyvyydellä verkon ulkopuolella, ja offlinessa kerrottua tarinaa voidaan täydentää digitaalisesti. Teknologia mahdollistaa esimerkiksi videosisällön tai palautelomakkeen liittämisen printtiin mobiilia ja QR-koodia hyödyntäen. Tunnistamalla eri viestintävälineiden vahvuudet ja käyttötilanteet voidaan yrityksen ympärille rakentaa erilaisista kohtaamispisteistä muodostuva sisällöllinen verkosto ja yhtenäinen tarina.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s